کاربرد های اصلی کامپوزیت در دندانپزشکی
نوشته شده توسط : نت ابزار

کامپوزیت جزء پرکاربرد ترین مواد دندانپزشکی است که امروزه در سراسر دنیا به وسیله آن در حال زیباسازی طرح لبخند خود هستند. ما امروز در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بسیار خوب و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت‌ های دندانی نوعی مواد صناعی رزینی یا به عبارت دیگر پرکننده‌ های دندانپزشکی بر پایه رزین هستند. آن ها گروهی از رزین ‌های مصنوعی هستند که در دندان پزشکی به عنوان ماده مستحکم‌ کننده، پرکننده و یا حتی چسب استفاده می‌ شوند. این مواد کاربردی دارای خواص مطلوبی هستند که با توجه به ویژگی ‌های خاص حفره دندانی بیمار می‌ توانند استفاده شوند.

کاربرد های کامپوزیت دندان

دلیل استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی (در وهله اول) همرنگ بودن دندان و استحکام قابل توجه آن است. این ماده طوری ساخته شده که به خوبی و بهتر از مواد دیگر به دندان متصل می شود و تا حدی نیز ویژگی های مینای دندان را تقلید می کند.

پر کردن دندان

رایجترین کاربرد کامپوزیت دندان، پر کردن دندان های آسیب دیده یا دچار پوسیدگی است. اغلب افراد دست کم یکبار دندان خود را پر کرده اند و جنس اغلب پر کردگی ها از آمالگام، کامپوزیت، طلا با سرامیک است.

پر کردن دندان با کامپوزیت این روزها بسیار پرطرفدار شده زیرا از نظر زیبایی بسیار شبیه به دندان های واقعی خودمان هستند و دوام نسبتا خوبی نیز دارند. از کامپوزیت اغلب برای پر کردن دندان های جلویی استفاده می شود اما در صورت تمایل می توان دندان های خلفی را نیز با این مواد پر کرد.

ونیر دندان

ونیر دندان یا (Dental Veneer) روکش های بسیار نازکی هستند که به جهت زیبایی به سطح دندان ها متصل می شوند. آن ها با روکش دندان یا تاج مصنوعی دندان که در اصطلاح به آن ها کراون یا (Crown) نیز گفته می شوند تفاوت دارند.

ونیرها قادرند طیف وسیعی از مشکلات زیبایی دندان ها را برطرف کنند. این ونیرها معمولاً از جنس سرامیک یا کامپوزیت هستند. به ونیرهای سرامیکی اصطلاحاً لمینت دندان و به ونیرهایی که از جنس کامپوزیت رزین هستند ونیر کامپوزیت گفته می شود. شاید یکی از مهمترین کاربردهای کامپوزیت دندان در دندانپزشکی، استفاده از آن ها برای ساخت همین ونیرها باشد.

برای اینکه طرح لبخند را با کمک ونیرهای کامپوزیتی زیباتر کنند ابتدا یک لایه نازک خمیر کامپوزیت را به سطح دندان اعمال می کنند و آن لایه را با کمک لایت کیور از حالت خمیری در آورده و سفت و سخت می کنند. برای اصلاح طرح لبخند لازم است چند لایه کامپوزیت اعمال و سخت شود. 

سخن آخر

با سه مورد از مهمترین کاربرد های کامپوزیت در دندانپزشکی آشنا شدیم. اگر قصد استفاده از کامپوزیت را در شرایط دیگر دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما تحقیقات لازم را در این زمینه انجام دهید. امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید.





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: